Dissabte 25

Maig de 2019

El Turó de les Onze Hores: mirador sobre els Cingles de Bertí

27/07/2007 08:00h

Aquesta és una ruta circular que ressegueix, des de Riells del Fai, nucli urbà de Bigues i Riells, l'espectacular paratge dels Cingles de Bertí, al Vallès Oriental, i que té com a fita arribar al Turó de les Onze Hores pujant pel grau del Traver. El turó, situat sobre el poble de Riells i conegut també com el Castell d'en Bes, és un magnífic mirador de tota la comarca. Mereix la pena quedar-se una estona al cim i contemplar els voltants, intentant identificar les muntanyes i els pobles que ens queden als nostres peus. Per a aquesta ruta hem de seguir les marques verdes que trobarem a la plaça de Riells. Prenem el carrer Camí de Can Quintanes i, després, el carrer Serrat d'en Gerri, que puja fortament i que acaba en un corriol que ens porta fins a la urbanització Boscos de Riells, que travessarem pel carrer Tenor Viñas fins arribar de nou a una pista. Passarem per davant d'una casa restaurada coneguda com Can Berga i de Can Quintanes, un mas que reconeixerem per la seva porta adovellada amb la data de 1741.

Resseguint un mur de pedra, que protegeix un dipòsit, arribem a una cruïlla. Recordem de seguir sempre els senyals verds. A la propera cruïlla, seguirem el camí de l'esquerra, que comença a pujar cap a la carena del Serrat de can Quintanes. Un cop a la carena hem d'anar en compte perquè si fins ara anavem seguint les marques verdes ara prendrem les senyals de color toronja, que ens menen al grau del Traver, que alterna trams de camí empedrats amb trams de camí propis de muntanya.

Compte amb la següent cruïlla, on deixarem les marques taronges per seguir les marques liles, que ens porten fins a les espectaculars Balmes del Traver, amb el Vallès als nostres peus, després de les quals arribem al Turó de les Onze Hores, sempre seguint ara les marques de color lila.

Si tot va bé, portarem dues hores camimant. És un bon moment, doncs, per descansar una mica i gaudir de les vistes. Si el dia és clar veurem des del parc de Sant Llorenç del Munt i els cingles de Gallifa fins a la Serralada Litoral i tota la plana del vallès.

Tornarem, seguint encara les marques liles, pel Grau de les Escaletes, que baixa cap a l'esquerra amb una forta inclinació. Durant la baixada travessarem tres torrents, el de Traver, el de Bertí i el de Puig-Fred, resseguint les capritxoses formes que han donat els torrents a les parets dels cingles. En arribar al torrent de Puig Fred reprenem el sender marcat amb senyals taronges, que baixa directe cap a Riells per un camí cada cop més ample però molt pedregós. En tres hores haurem fet tota la ruta circular, sense tenir en compte les aturades que haguem pogut fer per descansar.